piarko*

Hejného metóda vyučovania matematiky

Hejného metóda je založená na premýšľaní, spoločnom hľadaní riešení a objavovaní súvislostí. Zameriava sa na samostatné uvažovanie detí, podporu spolupráce a budovanie schopnosti tvorivo riešiť problémy s využitím predošlých skúseností. Najdôležitejšia je osobnosť dieťaťa a jej rozvoj.

Metóda je založená na dvanástich princípoch, ktorých používanie vedie k cieľom:
Radosť z matematiky
Rozvoj sociálnych zručností
Nárast intelektuálnych schopností
Prehlbovanie znalostí

Základné princípy Hejného metódy

Hejného metóda stojí na 12 princípoch, pričom medzi najdôležitejšie patria:

Budovanie schém – Deti si vytvárajú mentálne modely na základe vlastných skúseností a . postupne ich rozširujú.
Práca v prostrediach – Rôzne matematické koncepty sa učia v rôznych kontextoch (napr. sčítanie cez krokovanie, geometria cez mozaiky).
Prepojovanie informácií – Deti objavujú súvislosti medzi rôznymi oblasťami matematiky.
Rešpektovanie osobnosti dieťaťa – Každé dieťa sa učí vlastným tempom a jeho myšlienky sú cenné.
Radosť z matematiky – Učenie má byť zábavné a motivujúce, aby si deti matematiku obľúbili.
Podpora spolupráce – Deti riešia úlohy v skupinách, diskutujú a učia sa jeden od druhého.
Chyba ako nástroj učenia – Chyby nie sú trestané, ale využívané na ďalšie skúmanie a učenie.
Vnútorná motivácia – Žiaci riešia úlohy preto, že ich to baví, nie preto, že musia.